Digitale overheid: een logische volgende stap voor de dienstbare overheid

In 2017 kan de overheid alle zaken die ze doet met burgers en bedrijven digitaal afhandelen. Tenminste, als het aan het kabinet ligt. En dat is nog pas het begin. Uiteindelijk moet er één digitaal loket komen om burgers en bedrijven mee te bedienen. Waar komt die ontwikkeling vandaan, en hoe gaat het in de praktijk?

De dienstbare overheid
Voor insiders komt deze stevige ambitie niet uit de lucht vallen. Het concept van de digitale overheid bouwt namelijk voort op de welbekende filosofie dat de overheid er is voor de burgers en bedrijven, niet omgekeerd. In een steeds verder gedigitaliseerde wereld verwacht men van de overheid dat die daarin meegroeit. Voor veel burgers zou het inmiddels bijvoorbeeld meer voor de hand liggen een gesprek met een ambtenaar te voeren in een chatsessie dan aan een fysieke balie. En in tal van peilingen en onderzoeken wordt telkens weer aangetoond dat er behoefte bestaat aan dergelijke klantgerichte oplossingen.

Forse slagen te maken
Echter, hoe gemakkelijk dat uiteindelijk ook wordt voor alle partijen, tot die tijd moet er nog wel heel wat gebeuren. En dat zal vooral moeten gebeuren bij de overheid zelf. Zo liggen veel oplossingen voor lokale overheden al klaar bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, maar tal van gemeentes hebben grote moeite die tijdig en efficiënt in te voeren. Daar zal dus flink doorgewerkt moeten worden. Omgekeerd leert de praktijk juist dat burgers en bedrijven staan te springen om snelle vooruitgang. De (nog altijd) enorme groei van DigiD-transacties is daar een fraaie illustratie van.

Samen naar een digitale overheid
Onderweg van de beleidstafel naar de uitvoerende instanties komen de digitaliseringsplannen tal van hobbels tegen. Een belangrijk gedeelte van die hobbels ontstaat doordat de partijen aan het einde van de keten allemaal zelf het wiel uit proberen te vinden. Dat zou aanzienlijk soepeler kunnen via een partnerschap met Quarant.nl. Door een betere samenwerking te faciliteren tussen de betrokken partijen wordt elke betrokkene gestimuleerd om enkel zijn specifieke meerwaarde toe te voegen aan het proces. Op die manier is een digitale overheid daadwerkelijk tijdig te realiseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>